W gamie modeli producentów rowerów pojawia się coraz więcej modeli rowerów MTB typu trail (w tłumaczeniu z angielskiego „szlak”), które są idealnym kompromisem pomiędzy wyścigowymi modelami XC, a wyczynowymi maszynami enduro. Dlaczego szlakowe rowery górskie? Bo są bardziej uniwersalne i doskonale nadają się do zabawy na leśnych i górskich trasach. Żaden inny typ roweru nie zapewnia tak bezkompromisowych osiągów i wszechstronności w każdej sytuacji.

Rowery trail umożliwiają pokonywanie długich tras, dobrze podjeżdżają i jeszcze lepiej zjeżdżają. Mają dużą zwrotność oraz stabilność przy większych prędkościach. Kluczem do sukcesu jest zaawansowana geometria ramy – m.in. płaski kąt główki, dłuższy przedni trójkąt, a także krótka rura podsiodłowa. Rowery trailowe mogą mieć zarówno pełne zawieszenie (full suspension), jak również być wyposażone tylko w przedni amortyzator (hardtail). Można w nich zmieścić bardzo szerokie opony, które ułatwiają pokonywanie przeszkód w terenie. Są stosunkowo lekkie (lżejsze od rowerów enduro, ale cięższe od rowerów XC) i nie boją się większych dystansów. Na krętych single trackach radzą sobie jak ryba w wodzie. Są szybkie, zwrotne, prowadzą się niezwykle pewnie i umożliwiają bardziej agresywną jazdę.

Rower trailowy to rower najczęściej wyposażony w:

– przedni amortyzator o skoku 120-150 mm,

– opony terenowe o szerokości co najmniej 2,2 cala,

– szeroką kierownicę,

– dobrej klasy hamulce tarczowe hydrauliczne,

– regulowaną sztycę siodełka,

– krótki mostek.

Od sportowego roweru XC różni go:

– większa długość górnej rury,

– większy skok amortyzatora,

– bardziej płaski kąt główki ramy,

– większe rozstawienie kół,

– większa waga.

Plusy roweru trail:          

– dobre pokonywanie nierówności,

– komfortowa pozycja (bardziej wyprostowana),

– stabilność podczas jazdy,

– dobrze zjeżdża z górki,

– dobrze się go kontroluje,

– można na nim skakać. 

Minusy roweru trail:

– podjeżdża pod górkę gorzej niż XC.

Podobne wpisy